krabicka
ramecek

Potraviny

U přijímaných potravin sledujeme několik základních složek a to zejména podíl bílkovin, sacharidů, tuků a alkoholu. Zajímá nás také, zda obsahují nutričně zajímavé a prospěšné látky, jakými jsou vitamíny, minerály a esenciální mastné kyseliny.

Bílkoviny (proteiny)  jsou potřebné pro tvorbu bílkovin tělu vlastních a dalších metabolicky velmi prospěšných látek – veškeré enzymy, které potřebujeme pro správné a bezchybné zpracování potravy jsou také proteinové struktury, proto se jim také věnuje velká pozornost nejen v případě redukčních programů, ale i ve sportovní výživě a výživě dětí. Potravou potřebujeme přijímat plnou skladbu devíti tzv. esenciálních aminokyselin, ostatní je zdravý organismus schopen postavit si sám.
Potřeba bílkovin u dospělé populace je permanentním předmětem vědeckých diskuzí. V referenčních hodnotách pro příjem živin naší populací je uváděn jako doporučovaný příjem 0,8g bílkoviny na 1kg tělesné hmotnosti. U redukčních programů je doporučováno toto množství navýšit. Předpokládá se nicméně dobrá funkčnost vylučovacích orgánů, na něž jsou kladeny zvýšené nároky.

Sacharidy tvoří největší podíl v naší stravě, jsou základním zdrojem energie a měly by tvořit více než 50% z celkového energetického přijmu. (opět v redukčních programech je tento zdroj snižován ve prospěch bílkovin.) Obecně by se měly preferovat formy sacharidů obsahujících škroby a vlákninu, případně další zajímavé látky – tj. preferovat celozrnné pečivo, obiloviny, těstoviny, luštěniny, zeleninu před sladkostmi a sladkými nápoji. Vliv sacharidů na hladinu krevního cukru se určuje glykemickým indexem GI. V redukčních jídelníčcích krabičkuj.cz nasazujeme prioritně potraviny s nižším glykemickým indexem.

Tuky jsou velmi důležitým zdrojem energie. Oproti bílkovinám a sacharidům obsahují v jednom gramu více než dvojnásobné hodnoty. Jsou významným nosičem vitamínů rozpustných v tucích a chuťových a aromatických látek. Podle posledních studií je doporučovaný příjem tuků okolo 30% z celkově přijímané energie. Velká pozornost je věnována správnému poměru nasycených a nenasycených kyselin, stejně jako esenciálních mastných kyselin (důležité složky všech buněčných membrán).

Alkohol obsažený v lihovinách, pivu a vínu má také vysokou energetickou hustotu. U redukčních programů je tedy doporučováno významně omezit jeho konzumaci. Blokuje také absorpci důležitých živin ze střeva, zvyšuje krevní tlak a působí diureticky, což narušuje rovnováhu minerálních látek. Chronická konzumace alkoholu vede k poškození jater a centrální nervové soustavy. V literatuře se uvádí, že akceptovatelné množství alkoholu je u muže jedno pivo a u ženy malé pivo. Není to nicméně doporučení pro každodenní konzumaci.






rightMenuLogin0
email
heslo


rightMenuCeny0

rightMenuObjednavka0

rightMenuAction0

rightMenuAktualniJidelnicek0



ramecek

copyright 2011-2020 krabickuj.cz